Interaktivní model elektrobusu

Škoda Electric má vlastní řešení elektromobilit, její elektrobusy již běžně slouží cestujícím v městské hromadné dopravě například v Plzni či v severomoravském Třinci. V Astaně návštěvníkům představuje model unikátního škodováckého elektrobusu s futuristickým designem. Na jeho vzniku spolupracovali studenti pražské vysoké školy UMPRUM a specialisté plzeňské společnosti Škoda Electric. Spolehlivost elektrických vozidel je vyšší než u dieselových autobusů a běžné servisní náklady jsou nižší.

Model pro Astanu spojuje dva pohledy. „Je vytvořen na základech skutečného vozidla, které Škodovka dodává zákazníkům. Respektuje umístnění jednotlivých technologických prvků, baterií či trakčního motoru, jak je tomu u našich reálných vozidel. Studenti umělecké školy vytvořili vlastní, zcela originální design elektrobusu a celý model vyrobili pomocí tisku na 3D tiskárně,“ říká Tereza Hajná, specialistka Propagace a marketingu plzeňské Škody Electric.

Model je z části interaktivní – u škodováckého vozidla jsou na výstavě umístněny ovládací prvky, které umožní zájemcům seznámit se s moderní technologií plzeňských elektrobusů. „Například po stisknutí tlačítka, které patří k trakčním bateriím, se na obrazovce u elektrobusu objeví informace o tom, jak zařízení slouží, jaké má parametry,“ vysvětluje Tereza Hajná.

Škoda Electric zatím vyrobila celkem třináct plně nízkopodlažních elektrobusů, čtrnáctý se v současnosti vyrábí pro zákazníka na Slovensku. Na začátku letošního března Třinec slavnostně pokřtil deset nových elektrobusů ze Škodovky pro tamější městskou hromadnou dopravu. Stal se tak lídrem městské elektromobility v Česku. Provozovatelem elektrobusů je společnost Arriva Morava.

Škodovácké elektrobusy nahradila na páteřních linkách v Třinci doposud využívaná dieselová vozidla. Vozy mají typové označení Škoda Perun HE (High Energy). „Město Třinec se stalo bez nadsázky pilotním projektem a ukázkou možností budoucího směru městské hromadné dopravy nejen v ČR ale v rámci celé Evropy,“ doplňuje obchodní ředitel Radek Svoboda ze společnosti Škoda Electric. Elektrobusy během dne obsluhují linky o délkách 110 až 150 kilometrů. Nabíjení baterií probíhá v depu v noci, každý z elektrobusů má zpočátku vlastní malé dobíjecí zařízení. V budoucnosti se projekt rozroste o automatickou dobíjecí infrastrukturu přímo na vybraných zastávkách a dojezd a využití vozidel se tak ještě zvýší.

V Plzni jsou v provozu téměř dva roky další dva elektrobusy Škoda Perun HP. Zároveň je zde v provozu nová nabíjecí stanice ze Škodovky. Bateriové autobusy Škoda Perun HP (High Power) jsou čistě elektrická dvanáct metrů dlouhá a plně nízkopodlažní městská vozidla se systémem baterií umožňující rychlé nabíjení v intervalu 6–8 minut na konečných stanicích. Takto „zotavený“ elektrobus je připraven na dalších až 25 km jízdy a tímto způsobem může operovat v podstatě nepřetržitě. Celý projekt vývoje elektrobusů včetně stavby nabíjecí stanice je v Plzni zastřešen prestižním evropským projektem Zero Emision Urban Bus System, který se věnuje různým řešením elektromobility v oblasti veřejné dopravy a zapojeny do něj jsou i Barcelona, Londýn, Stockholm, Münster, Bonn a Cagliari.

Elektrobusy Škoda Perun jsou čistě bateriové bezemisní vozy, které díky svému tichému a ekologickému provozu mohou nahradit dieselové autobusy v historických centrech nebo obytných zónách. Přínos elektromobility je jednoznačný. Ve městech, kde žijí a pracují lidé, ulevuje přeplněným městským aglomeracím, oproti klasickým autobusům nabízí méně hluku a snižuje emise, což je jediná udržitelná cesta rozvoje. Limitující je pro širší uplatnění elektrobusů pouze vyšší pořizovací cena vozidel. Jde o novou technologii. Zavedením skutečné sériové výroby by ale mělo časem cenu snížit.

 

Categories: Představujeme českou expozici