Česko je malou velmocí v malých letadlech

České strojírenství dodává jak jednotlivé díly, vyrábí a vyvíjí letadla. Mezi špičky patří ve vývoji a výrobě leteckých motorů. Je také velmi úspěšné v produkci menších letadel. V 90. Letech vyvezl český výrobce 1300 malých dvoumístných letounů EuroStar a SportStar. Leteckým průmyslem se na českém trhu zabývají desítky firem. Česko je také uznávanou kapacitou ve výrobě letadel typu ultra-light. Do USA bylo například dodáno přes 200 letadel typu Sport Cruiser z dílny úspěšného výrobce z Kunovic.

Na EXPO patří mezi ústřední expozice českého pavilonu elektricky poháněný letoun SportStar EPOS společnosti Evektor. V prostoru české expozice je představen v atraktivní „letové“ podobě. Návštěvníci si jej mohou prohlédnout ze země i z vyvýšeného patra české expozice.

„Využití elektrické energie pro pohon letadel za účelem jejich ekologického provozu, snižování emisí a provozních nákladů je v letectví velmi aktuálním tématem,“ říká marketingový ředitel společnosti Evektor Martin Růžička

Jaké technologické řešení budete na EXPO v ASTANĚ prezentovat? 

Společnost Evektor na výstavě EXPO 2017 v Astaně představuje svůj elektricky poháněný letoun SportStar EPOS. Jedná se o dvoumístný lehký sportovní letoun poháněný elektromotorem Rotex Electric RE BB 90-5 o výkonu 75 kW (100 koní) a 3listou kompozitovou vrtulí. Výkon motoru je řízen prostřednictvím elektronické řídící jednotky, která zajišťuje optimální využití energie uložené v bateriových kontejnerech. Prezentace lehkého sportovního letounu Sport Star EPOS dokonale zapadá do tematického zaměření výstavy “Energie budoucnosti”. Využití elektrické energie pro pohon letadel za účelem jejich ekologického provozu, snižování emisí a provozních nákladů je v letectví velmi aktuálním tématem. Společnost Evektor patří k předním světovým leteckým výrobcům, kteří se touto problematikou v současné době zabývají.

Je to technologie, která je ve vývoji, nebo už někde brázdí světové nebe? Pokud ano, jaké jsou referenční zakázky?

V současné době zatím není ve světě sériově vyráběn žádný elektricky poháněný letoun.
Je potřeba provést změny v letecké legislativě, které spolu s rychlým vývoj moderních technologií v oblasti elektrických pohonů umožní provoz těchto letounů u zákazníků. Poptávka po SportStaru EPOS je jednak od soukromých provozovatelů letounů, kteří mají zájem o moderní technologie, tak zejména ze strany leteckých škol, kterým Sport Star EPOS umožní výrazné snížení provozních nákladů, zjednoduší údržby letounu, snížení hlučnosti a tím plnění dnes zpřísňujících se hlukových limitů v obydlených oblastech a také výrazné snížení produkovaných emisí.

Společnost Evektor, která dnes patří k největším světovým výrobcům lehkých sportovních letounů a má dnes v provozu přes 1,300 letounů v 50 zemích světa s klasickým spalovacím motorem, tak nabídne svým zákazníkům moderní řešení pro výcvik pilotů a létání soukromých pilotů.

Česko se může ve světě pochlubit úplným výrobním řetězcem v leteckém průmyslu

S podporou české vlády byla nedávno dohodnuta americká investice do leteckého průmyslu. Česko bude jedinou zemí, kde bude americký gigant mimo USA motory nejen vyvíjet, ale také vyrábět a exportovat. Jde o vývoj a výrobu motorů turbovrtulových motoru GE H80. Zmíněná investice pomůže dalšímu rozvoji technologie a výroby. Zahraniční investoři, kteří do oboru vstupují, jsou převážně ruští a američtí. Čeští výrobci také dodávají díly a letadla pro světovou špičku. Ruská investice mířila do významného výrobce letounu L-410, tradičního výrobce malých dopravních letadel, vyvinutých před lety pro ruské regiony s extrémní přistávací dráhou. Významnou událostí pro české letectví byla premiéra nového typu legendárního letadla L410 označovaného NG, který byl v Kunovicích představen předloni, tedy po 46 letech prvního vzletu stroje L410.

Mezi úspěchy stroje L410 patří například obchod v Nepálu. L410 tam létá na pravidelné lince a přistává na letišti Lukla, které je jedno z nejnebezpečnějších na světě. Český letecký vývoz do USA zase loni činil přes 5 miliard korun. Češi tam dodávají letadla, motory a součástky. Český vývozce tam dodal 380 vrtulníku S-76. České firmy v oboru staví na stoleté tradici. Na konci padesátých let vznikl v Čechách vojenský cvičný letoun L-29 Delfín a později L-39 Albatros, jehož nový typ byl nedávno představen s označením NG. Evektor zase pracuje na prototypu většího dopravního letounu EV-55. Aby mohl podnik ve vývoji nového letadla pokračovat, umožnil zahraniční akcionářský vstup.

 

Categories: Představujeme českou expozici